Jaarverslag 2020

Spotlight op sociaal contact

Voor u ligt het jaarverslag van maatschappelijke organisatie Diverz over het turbulente jaar 2020. Het jaar 2020 kenmerkt zich als een jaar van ups en downs. Wat voorheen normaal was, bleek afgelopen jaar helemaal niet zo normaal te zijn. We hebben allemaal kunnen voelen en ervaren wat dat betekende. En toch waren er ook lichtpuntjes en heeft Diverz haar wendbaarheid en veerkracht getoond. Daar zijn we trots op!

We zijn niet stil blijven zitten en afwachtend geweest maar hebben gekeken naar de mogelijkheden. Wat zouden we nog wel kunnen betekenen voor onze bewoners, vrijwilligers en participanten? Op creatieve wijze is hier invulling aan gegeven. We hebben presentie op afstand ingezet, hebben alternatieve contactmomenten gecreëerd, zijn gestart met het Diverz belteam, hebben Zwijndrechtvoorelkaar gelanceerd als hét platform voor vrijwillige inzet en zijn flexibel ingesprongen bij ons eigen dienstenaanbod. Wekelijks hebben we signalen vastgelegd en ter bespreking aan de gemeente voorgelegd zodat we samen de coronacrisis konden aanpakken. Zomaar een greep uit alles wat we gedaan hebben en zeker iets om dankbaar op te zijn.

Ook mochten we ons intrek nemen in ons nieuwe kantoor aan het Norderstedtplein en behaalden we het keurmerk De roze loper voor onze inspanningen voor zichtbaarheid en ondersteuning van de LHBTI-doelgroep. Tijdens de zomer hebben we groots uitgepakt met een programma voor iedereen en in ons online jaarverslag leest u daar veel meer over.

Een van de bronnen voor het welzijn van mensen is het sociaal contact. Met name de fysieke ontmoetingen zijn onmisbaar voor echt contact en verbinding met elkaar. Doordat niet iedereen  digitaal vaardig is of een laptop heeft, zijn alternatieve manieren van contact leggen door onze professionals en vrijwilligers uitgevoerd; van een balkongesprek met een eenzame oudere, een keukenraamgesprek op afstand, het verstrekken van attenties tot één op één coaching met een vastgelopen jongere.

Waar welzijnsprofessionals altijd al de ogen en oren van de wijk waren, bleek dat in 2020 onmisbaar te zijn. Diverz kent de buurtbewoners en zij kennen ons. Tijdens de coronacrisis konden we juist hen, die dit het meest nodig hadden, voorzien van voedselpakketten, laptops en andere noodzakelijke spullen. En dat door de vrijgevigheid van andere partijen. Daarvoor is grote waardering uitgesproken door onze buurtbewoners en klanten.

Samenvattend kunnen we stellen dat 2020 heeft laten zien dat aandacht voor sociaal contact cruciaal is. Vandaar onze oproep: Spotlight op sociaal contact!

Hartelijke groet,

- Yvonne Zuidgeest, directeur-bestuurder