Jaarverslag 2018

Ouderen

In 2018 hebben we 20% van de ouderen van 75 jaar en ouder bereikt, middels onze maaltijdendienst, klussendienst, alarmering en thuisadministratie. Natuurlijk hoef je geen 75+ te zijn om gebruik te mogen maken van die diensten. Ook zien we de oudere Zwijndrechtenaar terug in de wijkgebouwen. Bijvoorbeeld bij de wijkkeuken, een computercursus, maar natuurlijk ook als actieve vrijwilliger. Onze ouderenadviseurs werken in het vivera wijkteam.

Weten dat je iedere dag iets kan betekenen voor anderen geeft voldoening."
– George Reppel, diensten Diverz

‘Ik ben zo blij met jou!’

Voorzieningen aanvragen en informatie over activiteiten verstrekken, helpen bij administratie en financiën,  een luisterend oor bieden, overleggen met familie en professionals en doorverwijzen wanneer nodig;  ouderenadviseur Gert Klein Hesseling van Diverz is van alle markten thuis. Vanuit de Diverz-locatie De Nederburgh ondersteunt hij een behoorlijk aantal Zwijndrechtse ouderen. De Nederburgh is ook een Vivera-informatiepunt: als lid van het Vivera-wijkteam houdt Gert er iedere vrijdagochtend een inloopspreekuur, waar iedereen terecht kan met zijn vragen over zorg & welzijn. Anderhalf jaar geleden klopte mevrouw Inees aan de deur. Zij kon ook wel wat hulp gebruiken.

De Nederburgh is één van de wijkcentra in Zwijndrecht van Diverz. Buurtbewoners kunnen er terecht voor wekelijkse gymnastieklessen, yoga en pilates. Maar ook voor computerles speciaal voor ouderen en het inloopspreekuur van het Vivera-wijkteam. Iedere vrijdagochtend kunnen mensen daar terecht met allerhande vragen waar ze mee rondlopen. Vrijwilliger André, die de bar bemenst, schenkt een kopje koffie in voor de aanwezige gasten - twee heren op leeftijd die een biljartje leggen. Ondertussen vertelt hij: ‘Ik schat dat er iedere dag zo’n 80 bezoekers zijn, vooral ouderen uit de buurt.’ Ook de maaltijden zijn populair volgens hem. Voor een bescheiden bedrag kan er op doordeweekse dagen tussen de middag een warme maaltijd gegeten worden. De functie daarvan is  tweeledig, zegt Gert: ‘Het zorgt ervoor dat mensen met een kleine portemonnee toch goed en gezond eten. En we kunnen tegelijkertijd een oogje in het zeil houden. De vrijwilligers die helpen bij de maaltijden signaleren en verwijzen door naar ons als het nodig is.’

Eén van de buurtbewoners met wie Gert regelmatig contact heeft is de 67-jarige mevrouw Inees. De van oorsprong Curaçaose woont sinds ze in 2016 naar Nederland verhuisde in een tweekamerappartement in Duivenvoorde. Dat appartementencomplex ligt pal naast De Nederburgh en zodoende is ze daar een veel geziene gast.  ‘Mijn mantelzorger had een zieke man en moest ook voor hem zorgen’, vertelt mevrouw Inees, ‘en daarom had ze het heel druk. Zij stelde me toen voor aan Gert zodat hij me zou kunnen hepen. En daar ben ik zo blij mee!’ Haar ogen beginnen te stralen als ze haar waardering uitspreekt. Gert ondersteunt haar bij diverse zaken; hij helpt met de belastingaangifte door een getrainde vrijwilliger in te zetten, hij zorgde ervoor dat ze gebruik kon maken van de Drechthopper, en zette haar PGB voor huishoudelijke hulp om in zorg in natura, wat veel beter bij haar behoeften en mogelijkheden paste.  Ook meldde hij haar aan voor Valys taxivervoer. Daarmee reisde ze onlangs van Zwijndrecht naar het ziekenhuis in Amsterdam, waar ze moest zijn voor controle van haar knieprothese. ‘Ik zat als een koningin in de taxi! Ik dacht meteen ‘dit moet ik aan Gert vertellen’, en ik wilde écht een feest geven!’. Weer stralen haar ogen van plezier als ze aan de taxirit terugdenkt. ‘En nu kan ik ook mijn tante in Amsterdam bezoeken. Zij is al 93!’

Kippensoep

Mevrouw Inees hoopt dat ze weer wat mobieler wordt als haar knie genezen is. Ze is vastbesloten om haar uiterste best te doen: ‘Als ik klaar ben met de fysiotherapie wil ik gaan gymen. Dat kan toch ook hier beneden Gert?’ Gert adviseert meteen: ‘Er zijn twee groepen. De tweede groep lijkt me beter voor u, want in de eerste groep zijn ze wel heel erg veel aan het dansen en springen.’ Dat is mevrouw Inees met hem eens.  Van de arts moet ze ook nog rustig aan doen. Ze mag niet eens koken, omdat lang staan te vermoeiend is. ‘Maar ik heb gisteren wel een beetje kippensoep gemaakt. Dat is toch niet echt koken?’ zegt ze met een ondeugende twinkeling in haar ogen.

Het past bij het opgeruimde karakter en de mentaliteit van mevrouw Inees. Daarvoor krijgt ze een groot compliment van Gert: ‘Dat vind ik zo knap van u; wat u zelf kan, doet u ook zelf. En wat u niet zelf kan, daar vraagt u hulp bij.’ Mevrouw Inees reageert: ‘Ik was enig kind van mijn moeder. Zij zei altijd ‘mensen helpen je, maar je moet het wel zelf doen’, en dat heb ik van haar geleerd.’
Mevrouw Inees is één van Gerts ‘gemakkelijke’ klanten. Ze doet veel zelf en hij ondersteunt waar nodig. Er zijn ook klanten die meer zorg vragen. Als lid van het wijkteam kan Gert snel schakelen en de verbinding leggen met andere disciplines als dat nodig is. Door het samengaan van Diverz en SWOZ ziet hij ook de mogelijkheden toenemen: ‘We zijn nu écht een brede welzijnsorganisatie. Het moet natuurlijk nog groeien, maar ik zie veel potentie.’ Naast zijn werk voor het wijkteam draait Gert ook bereikbaarheidsdiensten om acute zorg te verlenen. Daar kunnen klanten zichzelf aanmelden, maar ook andere hulpverleners kunnen er hulp vragen van het Vivera-wijkteam. Als het nodig is, gaat het Vivera-wijkteam er snel op af en worden mensen ook thuis bezocht. Verder bezoekt Gert als ouderenadviseur zo’n vijf klanten per dag, krijgt hij verschillende telefoontjes en heeft hij natuurlijk ook de nodige vergaderingen en noodzakelijke administratie. Een druk bestaan, maar hij doet het vol overgave: ‘Ik vind mijn werk prachtig. Daarom doe ik het ook al 17 jaar. Vooral met ouderen, daar ligt écht mijn passie!’

En daar plukt mevrouw Inees de vruchten van. Ze heeft post ontvangen van de gemeente, maar begrijpt niet precies wat er in de brief staat. Gert pakt de geopende envelop die op tafel ligt, haalt de brief eruit en leest hem door. ‘Hier staat dat uw indicatie voor Wmo-vervoer is verlengd, en dat er geen einddatum is. U kunt dus gewoon gebruik blijven maken van de Drechthopper.’ Mevrouw Inees is blij: ‘Dan kan ik met de Drechthopper tot ik 300 jaar oud ben!’, lacht ze. ‘O Gert, ik ben zo blij met jou!’