Jaarverslag 2018

Veel vrijwilligers komen bij Diverz om betekenisvol te kunnen zijn voor een ander, of voor een opstapje naar betaald werk of de mogelijkheid om, samen met andere bewoners, bezig te zijn met hun passie. Een aantal vrijwilligers heeft intensieve ondersteuning nodig. Ook voor deze groep zorgt Diverz. In 2018 hebben wij 50 participanten begeleidt en waren er 400 vrijwilligers werkzaam bij ons!

Zwijndrecht voor elkaar

Zwijndrecht voor elkaar is het platform in Zwijndrecht om hulp te vragen of hulp aan te bieden. In 2018 is de opdracht bij Diverz belegd om er te zijn voor de ondersteuning en matching van vrijwilligers in Zwijndrecht. Deze opdracht is in samenwerking met het Vrijwilligershuis ingevuld. In 2018 waren er:

• 328  geregistreerde gebruikers
  • 153 particuliere hulpvrager
  • 121 professionals
  • Aan de hand van onderzoek wordt bevestigd dat 1 op de 4 contacten een match geeft.

Hoe het werkt

Zwijndrechtvoorelkaar.nl werkt door middel van e-matching:

• Mensen die hulp nodig hebben, plaatsen een hulpvraag en vinken hierbij de passende categorieën aan.
  • Mensen die een ander willen helpen, plaatsen hun hulpaanbod en zij vinken categorieën aan passend bij hun interesses.

Zo ontstaan er matches! Het is ook mogelijk om zowel hulp te vragen als hulp aan te bieden. www.zwijndrechhtvoorelkaar.nl

Onze allochtone vrijwilligers spreken beter Nederlands, omdat ze vrijwilligerswerk doen. Ze helpen elkaar, hebben een groter netwerk en staan sterker in de maatschappij."
- Linda van der Wal, sociaal cultureel werker

Omkijken naar elkaar

‘De dankbaarheid is onbetaalbaar’, blikt Monique Beenen-Post terug. De Zwijndrechtse is vol enthousiasme over de periode dat ze om de week als vrijwilliger voor de Maaltijdendienst werkte. Die functie vond ze via Zwijndrecht voor Elkaar. Toen ze weer fulltime aan de slag ging in haar betaalde baan, wilde ze wél graag op oproepbasis betrokken blijven.

‘In 2018 had ik wat rust nodig en ging ik tijdelijk parttime werken. Maar na een tijdje vond ik dat toch saai worden, en merkte ik dat ik wat nuttigs wilde doen op de dagen dat ik niet werkte. Ik ben toen gaan zoeken naar iets wat goed bij mij paste; ik wilde graag met ouderen gaan werken. Uiteindelijk kwam ik op door de website va Zwijndrecht voor Elkaar bij de Maaltijdendienst van Diverz uit. Als chauffeur heb ik toen enkele maanden één keer in de twee weken op dinsdag maaltijden rondgebracht bij ouderen in Zwijndrecht.’
Monique kan goed luisteren, en houdt ook van praten; onmisbare kwaliteiten in de omgang met haar vaste clientèle. ‘Vlak voor kerst vertelde één van mijn klanten dat ze was uitgenodigd voor het kerstdiner bij haar zoon. Toen ik haar daarna weer zag, vroeg ik hoe het was geweest. Dat vond ze zo bijzonder!’ Volgens Monique is dat tekenend voor het gebrek aan aandacht wat mensen in het dagelijks leven ervaren. Met haar vrijwilligerswerk wilde ze daar graag iets aan doen: ‘Omkijken naar elkaar is van grote waarde.’
Omgekeerd kreeg zij die aandacht ook. ‘Ik merkte dat mensen echt naar mijn bezoek uitkeken, en dat ze altijd heel blij waren als ik weer op de stoep stond. “Wat fijn dat je er weer bent Monique” kreeg ik dan te horen’, zegt Monique met een glimlach op haar gezicht. ‘Ja, ik heb een hoop mensen een plezier gedaan. Ook mezelf’, vat ze haar vrijwilligerswerk samen.

Monique is niet alleen te spreken over het werk zelf en de betekenis ervan voor haar medemens. Ze is ook bijzonder lovend over de omgeving: ‘Het is écht een fijne club. Ik werd goed begeleid, en toen ik stopte als vaste vrijwilliger, kreeg ik zo’n lieve kaart. Dat vond ik heel attent’, vertelt ze, zichtbaar geroerd. Ook dat vindt ze belangrijk: de waardering die ze ontvangen heeft voor haar inzet.
Dat heeft ook zeker bijgedragen aan haar besluit om als vrijwilliger te blijven werken. In een andere vorm weliswaar - nu ze weer fulltime bij haar werkgever in dienst is heeft ze minder tijd - maar nog steeds even betrokken als voorheen.  Als er korte incidentele klusjes zijn, dan is ze daar wel voor in. ‘Ik begin ’s ochtends al om 7 uur met mijn werk, en als ik dan ’s middags om 4 uur thuis ben, kan ik best nog met een oudere mee naar bijvoorbeeld een afspraak met de huisarts.’
Haar enthousiasme is aanstekelijk. Lachend vertelt ze: ‘Mijn man is bijna gepensioneerd, en hij is nu al aan het kijken wat hij dan kan gaan doen.’ Dat hij niet persé wekelijks iets hoeft te doen, op een vaste dag, maakt het voor hem nog aantrekkelijker om via Zwijndrecht voor Elkaar iets te zoeken. ‘Ook ik wist dat eerst niet’, vertelt Monique. ‘Ik dacht altijd dat vrijwilligerswerk alleen iets voor gepensioneerden was, of mensen die geen baan hebben. Maar dat is niet zo. Alles was bespreekbaar: wekelijks, tweewekelijks of op oproepbasis.’
Dat het zo flexibel is, maakt het voor Monique gemakkelijker om te blijven doen wat ze graag wil: iets betekenen voor haar medemens, ook buiten haar eigen sociale kring.