Jaarverslag 2020

2e Lockdown

Na de zomer vol activiteiten ontstond er weer een nieuwe coronagolf. Helaas moesten we bijna alle activiteiten weer stopzetten omdat de maatregelen dit niet toe stonden. Zo zijn de wijkkeukens gesloten en veranderd naar een take-away en werd het aantal deelnemers aan besloten activiteiten op maximaal 15 gesteld. Veel nieuwe deelnemers hebben we kunnen verrassen met een gezonde afhaalmaaltijd voor een klein budget.

Voor veel mensen is de wijkkeuken een wekelijks uitje om even onder de mensen te komen en gezellig samen te eten. Het gebeurt regelmatig dat een bezoeker een buurman of buurvrouw meeneemt, zodat deze kennis kan maken met andere gasten en bekend wordt met de activiteiten in het wijkgebouw.

Spotlight op sociaal contact

Fijn om, ondanks dat we gesloten zijn voor activiteiten, elkaar even te zien. Hier doen we het voor!
- Vrijwilliger van de wijkkeuken

Aansluiting bij verschillende (online) campagnes

Campagne #noshank

In samenwerking met bureau Halt en de Politie, geven we aandacht aan 'Heling'. Het is een strafbaar feit, maar erg verleidelijk voor jongeren. Mooie spullen die goedkoop worden aangeboden is niet oké.

Netwerk financiële uitbuiting

In 2019 is een start gemaakt met het netwerk financiële uitbuiting bij ouderen in samenwerking met: Veilig Thuis, Rabobank, de notaris, Budgetbeheer, de politie en de ouderenadviseur. Zij hebben korte lijntjes met elkaar en zijn met elkaar alert op misbruik bij financiën bij ouderen, die vaak door bekende wordt gepleegd.

Naast het ontwikkelde protocol voor Diverz, is er in september een online campgne geweest voor senioren. Met de slogan 'Maak ze het niet te makkelijk'

Zo was er elke week een ander thema welke centraal stond middels een filmpje en een online webinar. Deze hulpmiddelen maken het makkelijk om het gesprek aan te gaan met ouderen en de ouderenadviseurs hebben hier al veel baat bij gehad.

Welzijnprofessionals zijn onmisbaar én niet voor niks een cruciaal beroep!

De binnensportactiviteiten hebben we voor jongeren ouder dan 18 jaar gestopt. En doordat de gebouwen dicht gingen konden onze huurders, na een korte opening in de zomer, vanaf oktober niet meer bij ons. Met uitzondering van het Vivera Sociaal Wijkteam.

Gelukkig mochten besloten bijeenkomsten wel doorgaan. Tijdens die bijeenkomsten was er ruimte om te praten over corona en de angst voor corona. Veel vrijwilligers en bezoekers die niet durfden te komen, werden gebeld door het Diverz belteam en waar nodig gekoppeld aan een vrijwilliger. Een praatje aan de deur of in de galerij hoorde daar ook bij. Sommige mensen zijn gekoppeld aan een wandelmaatje om samen te gaan bewegen.

Feestdagen en Oud & Nieuw

Met dank aan Florensis hebben wij ruim 400 kerststerren mogen uitreiken in Zwijndrecht. De kerststerren zijn o.a. uitgereikt aan bezoekers van onze wijkcentra, een aantal woonvoorzieningen voor ouderen maar ook onze maaltijdklanten kregen naast een lekkere warme maaltijd een mooie kerstster bij van onze vrijwilligers cadeau.

Het Diverz Belteam heeft tijdens de feestdagen klaar gestaan voor iedereen die verlegen zat om een praatje. Met een aantal professionals hebben we klaargestaan voor de bewoners van Zwijndrecht.

In onze accommodaties waren ook besloten activiteiten voor kwetsbaren rond de Kerstperiode.

Mevrouw van 97 jaar heeft enorm naar de middag van 22 december in Kubiek uitgekeken, want toen was er een gezellige middag georganiseerd voor mensen die dat wel konden gebruiken vlak voor kerst. Ze vond het knus en gezellig en er was even geen Corona, zei ze. Ze kwam binnen met een vriendin en ze waren prachtig gekleed. Mevrouw zei: “Nu kon ik me even mooi aankleden, verder is er nu geen gelegenheid om dat te doen.” Ze deed haar rode mantel af en nam plaats op haar plek in de grote zaal en kwam daar niet meer vanaf tot het einde. Er waren in totaal acht bezoekers, dus genoeg ruimte om voldoende afstand te kunnen bewaren.

Toen iedereen zat, begonnen we natuurlijk met wat lekkers te drinken, de meesten namen warme chocomel met slagroom. Daarna konden de mensen een cupcake versieren, iedereen kreeg een apart bordje met alle benodigdheden. Als tweede werd er een quiz gedaan en wat ik het mooiste moment vond, was dat mevrouw helemaal in het liedje van Edith Piaf: “Non, je ne regrette rien” opging en je haar zichtbaar zag genieten. Helaas was de prijs die te winnen was, niet naar mevrouw gegaan, maar dat mocht de pret niet drukken. Ze ging met alle liefde even poseren..

Als laatst hebben de vrijwilligers van de Hobbyclub in Kubiek een heel leuk knutselwerk uitgelegd en konden de bezoeker een mooie lantaarn knutselen met een elektrisch lichtje erin. Tijdens dit knutseltafereel kregen ze lekker bittergarnituur en een drankje erbij. Een hele geslaagde middag. Toen ik op de verjaardag van mevrouw belde, vertelde ze me hoe geweldig ze had genoten die middag. Ze keek er fijn op terug en het heeft haar goed gegdaan in deze moeilijk, eenzame tijd.

De Jongerenwerkers hebben kerstkaarten gemaakt tijdens de kidsclub in Kubiek. De kaarten zijn bedoeld voor ouderen die weinig buiten komen en weinig sociale contacten hebben.