Jaarverslag 2021

Samen veerkrachtiger

In moeilijke tijden willen we positief, toekomstgericht en sterk blijven, oftewel: “terug op kunnen veren”. In 2021 is ons vermogen om te incasseren en goed om te gaan met moeilijkheden, tegenslagen, veranderingen en stress enorm op de proef gesteld. De aanhoudende corona pandemie is daar als belangrijkste oorzaak voor te noemen. Juist in die periode is veerkracht hard nodig.

Als welzijnsorganisatie delen we deze zorgen en merken we dat dagelijks bij de buurtbewoners. We zien bewoners bij onze welzijnsactiviteiten, bij de diensten en in de wijken waarbij ze zichtbaar kampen met een diversiteit aan uitdagingen. Door de corona crisis is dit vaak versterkt of meer zichtbaar geworden. Onze professionals en vrijwilligers signaleren dit en hebben afgelopen jaar hard gewerkt om, samen met partners, er te zijn en om escalatie te voorkomen.

In dit jaarverslag geven we met beelden en woorden zicht op onze inzet en impact. En elk jaar blijkt weer dat we, helaas, een selectie moeten maken om het behapbaar te houden. Er is zoveel te vertellen, van kleine persoonlijke anekdotes tot grote activiteiten en pilots. Alles doet ertoe.

Zo deden onze jongerenwerkers hun intrede in de VO-scholen en bereikten zij de jeugd op andere wijze dan op straat of op de jongerenlocaties. Om jongeren financieel te ondersteunen startten we met een financieel jongerenwerker die op alle financiële vragen een antwoord heeft en drempels verlaagd. En natuurlijk waren er enthousiaste jongeren bij het vrijwillig traineeship en zagen we vele kinderen bij de kidsclub en het zomerprogramma.

Naast de taallessen en de taalmaatjes waren er voor het eerst dit jaar voorleesmaatjes. Thuis voorlezen bij gezinnen. Voor kinderen een prachtige manier om hun taal te ontwikkelen. En door de diversiteit in ons activiteitaanbod kan het zomaar gebeuren dat een taalbehoefte gecombineerd wordt met muzieklessen in ons muziekcentrum Diverzity.

Het jaar 2021 was ook het jaar van de vrijwilliger. Een heel belangrijke rol die zij vervullen voor anderen en daarmee samen veerkrachtiger worden. Van deze mooie mensen hebben we elke maand een verhaal opgetekend en gepubliceerd in de lokale krant. Nu terug te lezen in dit jaarverslag.

De uitdaging om flexibel en wendbaar te zijn na elke, in totaal 19!, persconferenties met nieuwe maatregelen heeft veel gevraagd van ons. Ik ben trots op de veerkracht van onze medewerkers, vrijwilligers en buurtbewoners. Op naar een nieuw veerkrachtig jaar!

Hartelijke groet,

- Yvonne Zuidgeest, directeur-bestuurder