Jaarverslag 2021

Het jaar van de vrijwilliger

2021 is uitgeroepen tot jaar van de vrijwilliger, juist in deze tijd wel zo belangrijk!

Mensen willen niets liever dan het beste van zichzelf geven om zich te verbinden met anderen. Vrijwilligers, op hun beurt, krijgen daar ook weer veel voor terug. Ze ervaren hun inzet niet alleen als nuttig maar het geeft hen ook structuur. Daarnaast is de betrokkenheid en een groeiend gevoel van eigenwaarde dat voor hen telt.

Voor Diverz was dit de aanleiding om maandelijks één van onze vele vrijwilligers in het zonnetje te zetten.

Hieronder een kleurrijke collage van onze enthousiaste vrijwilligers die met een interview in de krant hebben gestaan.

Het verhaal van vrijwilliger Jason Calmez, “ik ben een kok die houdt van een verrassing”

Vrienden stimuleerden hem naar Nederland te komen en in 2011 was het zover. “Ik had geen werk en sprak geen Nederlands, maar ik had wel de wil om met mijn talenten aan de slag te gaan”, vertelt hij, “iedere dag hield ik mijzelf voor dat ik actief moest blijven”. Hij laat de namen vallen van Greta, Dorothy, Bram en Hermania. “Ik ben zo dankbaar dat, eigenlijk vanaf het moment dat ik in Nederland kwam, er mensen waren die het in mij zagen zitten en in mij wilden investeren. Ik kreeg de ruimte om met een andere passie van mij aan de slag te gaan, het koken van een heerlijke maaltijd”. Van onder zijn zwarte koksmuts en in zijn wit gestreken koksjas kijkt hij glunderend om zich heen, “hier in Hart van Meerdervoort, hier voel ik mij thuis”.

Lees hier het hele interview: https://bit.ly/3z4Xxd8

Participanten hebben hun veerkracht laten zien

Diverz gaf in 2021 re-integratieondersteuning aan 17 participanten

Tijdens de afgelopen corona periode zijn er behoorlijk wat vrijwilligers en participanten geweest die niet hun normale (vrijwilligers)werk hebben kunnen uitvoeren. We kregen signalen dat een deel van de vrijwilligers het vrijwilligerswerk en daarbij de sociale contacten erg hebben gemist.

We hebben onder de vrijwilligers een oproep gedaan om eens na te denken om tijdelijk een andere invulling te geven aan hun vrijwilligerswerk. Zo is ook het succesverhaal van een participant ontstaan, die al flinke tijd achter de bar stond bij Xiejezo. Toen zij hoorde dat wij hard op zoek waren naar hulp bij de maaltijdendienst, heeft zij aangegeven hier ook bij te willen helpen. Zij vond dit werk zo leuk, dat zij op zoek is gegaan naar een betaalde baan en nu als bezorgster werkt bij een horecazaak.

Wij zijn er trots op dat ze door deze zoektocht uiteindelijk weer enthousiast aan het werk is gegaan!

Benieuwd wat Diverz voor mogelijkheden biedt voor participanten?

Zwijndrecht voor Elkaar

Zwijndrechtvoorelkaar is hét vrijwilligersplatform van Zwijndrecht. Op dit platform is alle vraag en aanbod op het gebied van vrijwilligerswerk en vrijwillige inzet in Zwijndrecht te vinden. Mensen en organisaties die op zoek zijn naar een vrijwilliger kunnen hierop hun hulpvraag plaatsen. Ook is het mogelijk om hulp aan te bieden en/of te reageren op hulpvragen.

In 2021 hebben we een stijging gezien van 13,7% ten opzichte van 2020 in het aantal platformgebruikers. Vanwege corona werd online zoeken naar vrijwilligerswerk dan ook populairder. Hieruit zijn 436 matches ontstaan tussen vraag en aanbod.

Omgerekend gaat het om een maatschappelijke inzet van 7621 uur met een maatschappelijke waarde van € 152.425,-

Het maakt de ander blij en het geeft jezelf een goed gevoel.

Vrijwillig Traineeship

In april 2021 is er weer een enthousiaste groep jongeren gestart met hun vrijwillige inzet in Zwijndrecht. Zij namen deel aan het Vrijwillig Traineeship van Diverz en gingen bij verschillende organisaties als vrijwilliger aan de slag. Zo zetten zij zich o.a. in als taalmaatje, organiseerden sportactiviteiten en hielpen zij bij activiteiten in Swinhove.

Op Koningsdag hebben deze jongeren ruim 250 tompoezen langsgebracht bij ouderen in Zwijndrecht. Met dit kleine gebaar gaven zij deze bijzondere dag een extra feestelijk tintje. Ook creëerden we met deze actie meer verbinding tussen jong en oud.

Jongeren hebben ervaren dat een uurtje van je tijd investeren in een ander van grote waarde is. Het maakt de ander blij en het geeft jezelf een goed gevoel. Helpen maakt immers happy!

Swiggles